Nu het einde van het seizoen nadert voor veel verenigingen is het weer tijd om te inventariseren hoeveel ballen er nog zijn en om de voorraad aan te vullen. Een tijdrovende klus, die ieder jaar weer terugkomt. En bovendien brengt dit ook vaak weer de nodige kosten met zich mee voor de club, als er nieuwe ballen moeten worden gekocht.
Hieronder een aantal tips:
- Laat de trainers en leiders op tijd weten wanneer zij hun ballen kunnen inleveren. Persoonlijke uitnodigingen werken daarbij beter dan een bericht in een groepsapp of op de website.
- Probeer dit te clusteren per leeftijdscategorie, of koppel het aan een leiders-/trainersoverleg met de jeugdcoördinatoren – of een andere activiteit – zodat het niet alleen een klusje is , maar ook leuk om te komen.
- Stuur kort van tevoren nog een persoonlijke reminder.
- Neem de huidige ballen in en inventariseer de wensen voor komend seizoen
- Verwerk dit direct in een tabel per team, zodat je later eenvoudig de aantallen kunt filteren per leeftijdscategorie, type bal en/of merk bal. Deze kun je delen op de club, zodat er meer betrokkenheid bestaat. Hoeveel ballen hebben jullie nog? En hoeveel moeten er worden afgeschreven? Zo ontstaat er meer gedeelde verantwoordelijkheid.
- Geef je bestelling door aan de leverancier, of start een Ballenactie om gratis nieuwe ballen in te zamelen.
- Als je een Ballenactie start, geef de leiders dan bij het inleveren van hun ballen dan meteen de link mee om te verspreiden onder de spelers en supporters van hun team.
Start op tijd, zodat jullie club ruim er weer helemaal klaar voor is als het nieuwe seizoen begint.